Kolik zákazníků ztratíte, když je utopíte ve svém hlavním webu?
Podle výzkumu společnosti Microsoft vydrží online uživatelé soustředit svou pozornost průměrně jen asi 8 vteřin.
To znamená, že pokud se musí prokousávat komplexní strukturou vašeho firemního webu, málokdy se dostanou až k vaší aktuální kampani. Jakmile ztratíte čtenářovu pozornost, přicházíte o peníze – jde okamžitě jinam.
Firmy v online prostoru soupeří o každou vteřinu. Právě proto má samostatná microsite své nezastupitelné místo v arzenálu každého marketéra.
Podle dat společnosti HubSpot z roku 2024 využívá více než 38 % středních a velkých firem pro své produktové kampaně nebo akce strategii samostatných microsites. Tento trend dává smysl. Odráží se v něm potřeba přesně zacílené komunikace. Samostatná microsite umožňuje také mnohem přesnější analýzy výsledků kampaní.
Co je microsite a kdy se vyplatí
Co je microsite? Jednoduše řečeno, jde o samostatnou webovou stránku nebo menší web, který funguje mimo hlavní firemní web. Staví se obvykle za jedním jasně daným účelem: oslovit konkrétní cílovou skupinu, vysvětlit specifické téma nebo podpořit právě probíhající akci.
Microsite se nejlépe hodí pro:
- produktové kampaně,
- promo akce,
- náborové stránky,
- přechod na nový model služby,
- zavádění inovací,
- cílení na specifické segmenty zákazníků.
Microsite pomáhá vylepšit konverzní poměr mimo jiné tím, že eliminuje rušivé prvky a umožňuje zákazníkovi soustředit se jen na to důležité. Návštěvníka webu neruší lišta, logo, menu a nerozptylují ho žádné bannery. Nemůže se nechtěně prokliknout jinam a ztratit se v džungli spletité informační infrastruktury.
Navíc se jednoduchý a malý web rychleji načítá, lze ho snadno upravovat, testovat a optimalizovat pro konkrétní cíle. Můžete ho vyladit v odlišném designu, než v jakém je postaven váš hlavní web. To oceníte zejména tehdy, když chcete oslovit jinou konkrétní cílovou skupinu nebo v kampani prezentovat produkty, které zcela nezapadají do vaší primární nabídky.
Microsite vs. landing page: v čem se liší?
Ačkoliv se pojmy microsite a landing page někdy zaměňují, jedná se o dvě rozdílné stránky. Landing page je obvykle jedna stránka navázaná na konkrétní reklamní kampaň. Tvoříme ji za účelem sběru leadů nebo tehdy, když chceme uživatele přivést k jedné konkrétní akci. Landing page funguje jako cílový bod, kam přivádíme návštěvníky například z PPC reklamy nebo e-mailingu.
Microsite je složitější pojem. Microsite může obsahovat více podstránek, navigaci nebo dokonce různý obsah pro různé cílové skupiny. Slouží k rozsáhlejší edukaci, storytellingu nebo postupnému vedení návštěvníka nákupním trychtýřem. Je ideální pro kampaně, kde nestačí jediné sdělení a je třeba pracovat s vícero typy obsahu nebo segmentací publika.
Příklad z praxe – microsite pro Tondach od Digital Vision
Pro značku Tondach (náš dlouhodobý partner Wienerberger) jsme navrhovali microsite, která pomáhala zákazníkům v nákupním procesu. Návštěvník webu díky našemu řešení nejen snadno objevoval výhody a nevýhody jednotlivých materiálů, ale také lépe pochopil, jak celý střešní systém funguje jako celek – a v čem spočívají jeho dlouhodobé výhody oproti jiným řešením.
Hlavním cílem bylo vzbudit nadšení zákazníků pomocí vizualizace. Mohli si lépe představit, jak dobře může střecha vypadat, jak chytrý a komplexní systém tvoří, jaké má střecha Tondach výhody oproti jiným řešením a jak dlouho si zachovává své estetické a funkční prvky i bez složité údržby.
Zároveň jsme potřebovali komunikaci vizuálně i jazykově odlišit od standardní produktové prezentace značky. Hlavní web firmy se zaměřoval na široké portfolio produktů a technických parametrů, zatímco nová microsite vyžadovala přehlednost, vstřícnější jazyk a co nejnázornější ukázky.
Proto jsme v Digital Vision navrhli samostatnou microsite s vzdělávacím přesahem.
Na stránce se před návštěvníky otvírala efektní kombinace dynamických 3D vizualizací. Velmi se osvědčil například interaktivní konfigurátor, ve kterém návštěvníci snadno měnili různé střešní krytiny a jejich barevná provedení na modelové střeše. Přidali jsme také praktické ukázky výhod komplexního střešního systému a průřezovou vizualizaci tepelné izolace iRoof.
Obsah i strukturu stránky jsme uzpůsobili tak, aby podpořily zájem o interakci, představily všechny klíčové benefity a ukázaly komplexnost a praktičnost řešení Tondach.
Výsledkem byla microsite, která se rychle načítala a umožnila snadnou aktualizaci obsahu. Klient tak dostal do ruky nástroj pro snadnější analytiku k vyhodnocení konkrétních kampaní. Zároveň se podařilo zachovat jednoduchost správy a celý projekt odpoutat od omezení hlavního CMS.
Výhody microsites oproti podstránkám na hlavním webu
Jestli váháte, zda zvolit cestu samostatné microsite nebo pro novou kampaň vytvořit pouze podstránku na hlavním webu, zvažte následující faktory:
- Rychlost a výkon – samostatná microsite se načítá rychleji, což ocení jak návštěvníci, tak vyhledávače.
- Nezávislost – není nutné složitě upravovat hlavní CMS, což urychluje vývoj i schvalování.
- Flexibilita pro A/B testy – snadněji testujete varianty obsahu nebo designu, lépe se vám analyzují výsledky testů.
- Design na míru – nemusíte se držet stylů hlavního webu a snadno tak přizpůsobíte design různým cílovým skupinám.
- Lepší přizpůsobení tone of voice – můžete mluvit jazykem, který ladí se specifickým publikem kampaně.
- Lepší SEO kontrola – microsite lze optimalizovat na specifická klíčová slova, aniž byste narušili SEO výkon hlavního webu.
- Snazší vyhodnocování výsledků kampaně – díky samostatné analytice získáte čistá data bez šumu z ostatních částí firemního webu. Lépe se vám analyzuje výkon jednotlivých prvků, efektivita kampaně i konverzní trasy.
- Fokus na jasné sdělení – návštěvníka nerozptyluje jiný obsah ani nepotřebné vizuální prvky a kampaň využívá jedno úderné sdělení bez zbytečných odboček.
Na co si dát pozor
Microsite nemůžete automaticky využít vždy a všude. Nedává smysl u menších kampaní, kde postačí obyčejná landing page. Ujasněte si nejprve, kam microsite zapadá v rámci vaší komunikační i SEO strategie.
Vždy ovšem dbejte na to, aby každá microsite měla:
- jasně definovaný účel,
- definovanou cílovou skupinu,
- design i tone of voice reflektující cílovou skupinu,
- relevantní klíčová slova,
- kvalitní obsah optimalizovaný pro vyhledávače,
- propojení s analytikou a správnou strukturu URL.
Microsite jako ostrá zbraň v moderním marketingovém boji
Microsite není jen doplněk k webu – je to silný nástroj, který v kampaních přináší fokus, výkon i konverze. Pokud plánujete nový produkt, inovaci nebo akci s jasným cílem, může být samostatná microsite tou nejefektivnější cestou.
Pokud už tušíte, že samostatná stránka vám může pomoci uspět v kampani – jsme tu pro vás.
Posuňte svou příští kampaň díky microsite. Kontaktujte Digital Vision – pomůžeme vám s konceptem, realizací i výkonem.